Husa na pekáči, Svatomartinské na stole

Oldřich Baďura 3. 11. 2014
Foto: Jon-Eric Melsæter, CC-BY-2.0

Oslavy spojené s uvedením Svatomartinského na trh nejsou novinkou posledních let, právě naopak. Tradice Svatomartinského vína sahá na dvůr císaře Josefa II., kdy bylo zvykem připíjet si na den sv. Martina poprvé novým vínem. V tento den vinařům, kteří sloužili u větších sedláků končila služba. Její pokračování na další rok se dojednávalo při skleničce prvního vína z podzimní sklizně nad hutnými pokrmy z opečené husy. Odtud pochází dnes již tradiční spojení husy a Svatomartinského vína.

U nás značku Svatomartinské,  zavedl poprvé Vinařský fond v roce 2005, kdy bylo uvedeno na trh prvních 125 000 lahví Svatomartinského vína. Obliba tohoto vína rostla rok od roku, takže dnes je na trhu cca 2 000 000 lahví tohoto vína od několika desítek firem.

Svatomartinská vína jsou první vína ročníku, kterými si můžeme poprvé přiťuknout na sv. Martina 11.listopadu v 11 hodin a 11 minut. Aby víno mohlo nést značku Svatomartinské, musí být vyrobeno z hroznů odrůd Müller Thürgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský (bílá vína) nebo Modrý Portugal a Svatovavřinecké (červená vína) či Modrý Portugal, Zweigeltrebe a Svatovavřinecké (růžová vína, klaret).  Jde o vína svěží a ovocitá, která zrála sice krátce, ale i za tu dobu stačila získat svůj osobitý charakter. Posuzujeme u nich vzhled, tzn. čirost a barvu, dále  vůni, což je intenzita, čistota a harmonie a následně chuť, zejména intenzitu a perzistenci. Tato vína je vhodné spotřebovat do jara, protože poté víno  ztrácí svoji výjimečnou chuť i svěžest. Lahve těchto vín musí být označeny společnými záklopkami či šroubovými uzávěry . Na etiketě musí být logo sv. Martina na bílém koni.

Věřím, že v době vrcholícího podzimu využijete nabídky školní restaurace Bečva a přijdete s přáteli ochutnat husu i sklenku mladého vína. Příjemnou zábavu a dobrou chuť.

Dr. Oldřich Baďura